سایت خبری حقوق بان

اخبار حقوقی و رسانه اینترنتی حقوقی حقوق بان

سایت خبری حقوق بان

اخبار حقوقی و رسانه اینترنتی حقوقی حقوق بان

۴۸ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

بهادری جهرمی: اعلام نتایج اولیه آزمون وکالت قوه قضائیه تا ۲ هفته آینده

سایت خبری حقوق بان | شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۰۲:۴۸ ق.ظ

سایت خبری حقوق بان- على بهادرى جهرمى در حاشیه بازدید از یکى از حوزه‌هاى برگزارى آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به‌رغم برخى مشکلاتی که در فرایند ثبت نام وجود داشت اجمالاً آزمون از نظر ما از شرایط قابل قبولى برخوردار بوده است.



رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمى و مشاوران خانواده قوه قضاییه افزود: از مجموع افرادی که نام‌نویسی کردند، بالغ بر 500 نفر داراى مدرک دکترى و قریب به 20 هزار نفر داراى مدرک کارشناسى ارشد هستند و سطح شرکت کنندگان در آزمون از نظر علمى سطح بالا و قابل قبولى است.

وی تصریح کرد: به محض اینکه نتایج اولیه مشخص شود، برنامه‌ریزى‌ها براى مصاحبه شفاهى انجام می‌شود. در مرحله دوم مشابه مرحله اول تمامى اساتید برتر دانشگاهى، وکلاى برتر و قضات عالى رتبه در فرایند شرکت دارند؛ به عنوان مثال در طراحى سئوالات آزمون بیش از 70 استاد برتر دانشگاهى، دیوان عالى کشور و وکلاى برجسته در طراحى سئوالات آزمون شرکت داشتند و مشابه همین فرایند را در آزمون مصاحبه تحصصى خواهیم داشت تا وکلایى که انتخاب مى‌شوند وکلاى زبده و برجسته به شیوه کاملا عادلانه باشد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمى و مشاوران خانواده قوه قضاییه تصریح کرد: نصاب جذب در ادوار گذشته در آزمون هاى وکالت چیزى حدود چهار درصد در آزمون‌هاى کانون هاى وکلا و چیزى در همین حدود در آزمون‌هاى مرکز در ادوار گذشته بوده است. در دوره جارى از آنجایى که نصاب علمى براى ما خیلى مهم است، الان نمى توانم پیش‌بینى داشته باشیم و باید نمرات را ببینیم و سطح علمى نمرات در میزان جذب بسیار موثر است.

بهادرى جهرمى گفت: نیاز به وکیل در سطح جامعه وجود دارد اما این شرایط کافى نیست و باید نصاب علمى لازم در میان داوطلبان وجود داشته باشد و بعد از آن مى شود اظهار نظر کرد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمى و مشاوران خانواده قوه قضاییه پیش‌بینی کرد که نتایج اولیه آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه کمتر از دو هفته آینده اعلام شود.

  • سایت خبری حقوق بان

سایت خبری حقوق بان- با اقدامات قوه قضاییه آمار صدور احکام جایگزین حبس در هفت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه با رشد بیش از ۳۳۰ درصدی مواجه شده است

 

دانلود فایل با کیفیت بالاتر 

  • سایت خبری حقوق بان

رشد بیش از ۳۳۰ درصدی احکام جایگزین حبس در هفت ماه نخست سال جاری

سایت خبری حقوق بان | جمعه, ۲۹ آذر ۱۳۹۸، ۰۶:۲۴ ب.ظ

آبان ماه سال گذشته بود که حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی وقت قوه قضاییه اعلام کرد که از ابتدای سال ۹۷ تا مهرماه ۲۹ هزار و ۶۱۱ مورد مجازات حبس به مجازات دیگری تبدیل شده است.

وی عنوان کرد که این اقدام هم کمکی به جامعه است از این جهت که این محکومان ملزم شدند به جای حبس خدماتی را به جامعه انجام دهند و هم برای خانواده‌های آن‌ها خوب است و هم برای دستگاه قضایی که باعث می‌شود افراد کمتری به زندان بروند.

 

حالا این رقم در هفت ماهه نخست سال جاری و نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد بیش از ۳۳۰ درصدی مواجه شده است.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در شانزدهمین نشست خبری خود در این زمینه تصریح کرد: مجازات جایگزین حبس جزو نوآوری‌های قانون مجازات اسلامی است و رئیس قوه قضاییه بر آن تاکید دارد.

وی افزود: این رقم حدود ۳۰ هزار هفت ماهه اول سال ۹۷، در هفت ماهه سال ۹۸ به بالغ بر ۱۰۰ هزار حکم مجازات جایگزین حبس رسیده است؛ یعنی بیش از ۳ برابر از ظرفیت مجازات‌های جایگزین حبس در این ایام استفاده کرده‌ایم که بیانگر رویکرد قوه قضاییه در نحوه مجازات کسانی است که جرائم سبک و کم اهمیت مرتکب شده‌اند که جرائم درجه هفت و هشت و بعضا بخشی از جرائم درجه شش را شامل می‌شود.

قانون‌گذار در سال ۹۲ به‌ منظور کاهش حبس و افرادی که زندان می‌روند، نهاد جدیدی تحت عنوان مجازات جایگزین حبس در قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی و مقرّر نمود که در صورت وجود شرایط خاص، مجازات‌های حبس می‌تواند یا باید به مجازات‌های دیگری تبدیل شود.

مجازات‌های جایگزین حبس طبق ماده ۶۴ قانون مجازان اسلامی عبارتند از دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی.

تبدیل مجازات حبس به مجازات‌های جایگزین در پاره‌ای موارد الزامی و در پاره‌ای موارد اختیاری و در واقع بسته به نظر قاضی است.

  • سایت خبری حقوق بان

سایت خبری حقوق بان- دکتر على بهادرى جهرمى، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمى و مشاوران خانواده قوه قضاییه در حاشیه بازدید از یکى از حوزه هاى برگزارى آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه و در جمع خبرنگاران بیان کرد: على رغم برخى از مشکلات که در فرایند ثبت نام وجود داشت اجمالا آزمون از نظر ما از شرایط قابل قبولى برخوردار بوده است.



رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمى و مشاوران خانواده قوه قضاییه با اشاره به استقبال از برگزارى آزمون وکالت اظهار کرد: بالغ بر ٥٠٠ نفر داراى مدرک دکترى در آزمون وکالت شرکت کرده اند و قریب به ٢٠ هزار نفر از شرکت کنندگان داراى مدرک کارشناسى ارشد هستند و سطح شرکت کنندگان در آزمون از نظر علمى سطح بالا و قابل قبولى است و طبیعتا رقابت به همین سطح سنگین‌تر مى شود.

وى افزود: ما بخشى از رقابت را در مرحله اول مى بینیم و بخشى دیگر از این رقابت به زودى اعلام خواهد شد و به محض اینکه نتایج اولیه مشخص شود برنامه ریزى‌ها را براى مصاحبه آزمون شفاهى در مرحله دوم انجام خواهیم داد.

بهادرى جهرمى اظهار کرد: در مرحله دوم مشابه مرحله اول تمامى اساتید برتر دانشگاهى، وکلاى برتر و قضات عالى رتبه در فرایند شرکت دارند؛ به عنوان مثال ما در طراحى سئوالات آزمون از بیش از ٧٠ استاد برتر دانشگاهى، دیوان عالى کشور و وکلاى برجسته در طراحى سئوالات آزمون شرکت داشتند و مشابه همین فرایند را در آزمون مصاحبه تحصصى خواهیم داشت تا وکلایى که انتخاب مى شوند وکلاى زبده و برجسته به شیوه کاملا عادلانه باشد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمى و مشاوران خانواده قوه قضاییه تصریح کرد: نصاب جذب در ادوار گذشته در آزمون هاى وکالت چیزى حدود چهار درصد در آزمون هاى کانون هاى وکلا و چیزى در همین حدود در آزمون هاى مرکز در ادوار گذشته بوده است.

وى عنوان کرد: در دوره جارى از آنجایى که نصاب علمى براى ما خیلى مهم است و من الان نمى توانم پیش بینى داشته باشم و باید نمرات را ببینیم و سطح علمى نمرات در میزان جذب خیلى موثر است.

 

بهادرى جهرمى گفت: نیاز به وکیل در سطح جامعه وجود دارد، اما این شرایط کافى نیست و باید نصاب علمى لازم در میان داوطلبان وجود داشته باشد و بعد از آن مى شود اظهار نظر کرد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمى و مشاوران خانواده قوه قضاییه در ادامه عنوان کرد: اگر شرکت کنندگان در آزمون سطح علمى قابل قبولى داشته باشند نیاز موجود به وکیل در هر آزمون بدون شک بیش از چهار درصد است و اگر نصاب علمى لازم را داشته باشند بیش از این حتما مى شود جذب کرد.

وی در پایان و در خصوص زمان اعلام نتایج اولیه آزمون گفت: پیش بینی ما این است که نتایج اولیه آزمون در کمتر از دو هفته آینده اعلام شود.

  • سایت خبری حقوق بان

آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه برگزار شد

سایت خبری حقوق بان | جمعه, ۲۹ آذر ۱۳۹۸، ۰۵:۴۶ ب.ظ

سایت خبری حقوق بان- بزرگترین آزمون وکالت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه صبح امروز جمعه (۲۹ آذرماه) در ۷۹ حوزه امتحانی در سراسر کشور برگزار شد.

در این آزمون ۱۰۷ هزار نفر به رقابت می‌پردازند که نوعی رکورد در ثبت نام در آزمون‌های تخصصی است.

غلامحسین اسماعیلى رئیس حوزه ریاست و سخنگوى قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه و على بهادرى جهرمى رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمى و مشاوران خانواده قوه قضاییه از محل برگزارى آزمون وکالت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه بازدید کردند و در جریان نحوه برگزارى این آزمون قرار گرفتند.

  • سایت خبری حقوق بان

سید ابراهیم رییسی: راه حل مقابله با تهدیدات دشمنان توسل به مدیریت جهادی است

سایت خبری حقوق بان | پنجشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۲ ق.ظ

سایت خبری حقوق بان- آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه در همایش مدیریت جهادی کشور گفت: بدانیم و بدانید و همه بر این هشدارهای امام بزرگوار و رهبر معظم انقلاب و حکیم فرزانه بصیرت آفرین مان توجه داشته باشیم که تأکید کردند باید دشمن را شناخت.

وی ادامه داد: باید ترفندهای دشمنان را شناخت. ما به گستردگی همه داشته ‌هایمان در حال تهدید هستیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: ما خیلی از ذخایر مادی و معنوی و نیروی جوان کارآمد متراکمن دارد و امروز نیروهای جهادی در حوزه های مختلف کشور فعالیت می‌کنند و اینها همه داشته های کشور است.

آیت الله رئیسی افزود: امروز در این کشور نعمتهای فراوانی داریم و در حال تهدید هسیتم. برای مثال در صنعت و کشاورزی و معادن و نظام بانکی و اقتصادی در حال تهدید هسیتم حتی در نظام اجتماعی و فرهنگی و سیاسی هم ردپای تهدید دشمن وجود دارد.

وی ادامه داد: راهکار مقابله با این تهدیدات چیست؟ آیا حق عقب گرد و توقف داریم؟ به هیچ عنوان. تنها یک راه داریم آن هم پیشرفت و جلو رفتن و برداشتن گامهای مستحکم است. گامهایی همراه با صبر و تحمل و بردباری.

آیت الله رئیسی گفت: یکی از شرایط مدیریت جهادی تحمل سختی‌ها و بردباری و آماده خطر کردن در حوزه های مختلف است.

وی ادامه داد: مدیریت می‌تواند در زمان تحریم خطر پذیر باشد؟ یا حرف از وجود موانع می‌زند و نامه می نویسد می گوید با فلان مانع مواجهیم!

رئیس قوه قضائیه گفت: در مدیریت جهادی باید با نگاه ما می‌توانیم همه موانع را کنار زده و نیروی مجاهد فی سبیل الله باید همه موانع دشمن ساز و ساخته دشمن را از سر راه بردارد.

آیت الله رئیسی افزود: باید آن موانعی که به انسان تلقین می‌کند که نمی‌تواند را کنار بگذارد. دشمن نشسته است که به ما بگوید نمی‌توانیم و ما نباید اینها را قبول کنیم.

وی تصریح کرد: دشمن ما در حال بی اعتماد کردن جوان به خودش است در حالی که باید در مدیریت جهادی امیدوارانه حرکت کرده و جوانان را امیدوار کرد.

رئیس قوه قضائیه گفت: در مدیریت جهادی یأس و توقف و کندی وجود ندارد. در مدیریت جهادی تولید رونق پیدا می‌کند و موانع تولید از پیش پای کارآفرین و تولید گر برداشته می‌شود.

آیت الله رئیسی افزود: در مدیریت جهادی بر گرانی ها و مشکلات معیشتی مردم فائق می‌آیند.

  • سایت خبری حقوق بان

دادستان جدید مرکز هرمزگان منصوب شد

سایت خبری حقوق بان | پنجشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۴ ق.ظ

سایت  خبری حقوق بان- مجتبی قهرمانی به عنوان دادستان جدید بندرعباس منصوب شد.

دادستان بندرعباس

مجتبی قهرمانی از قضات نمونه کشور و معاون فناوری دادگستری هرمزگان به عنوان دادستان جدید مرکز هرمزگان منصوب شد.

مراسم معارفه قهرمانی و تودیع و تکریم ابوالفتح ابوالهادی قرار است فردا پنجشنبه با حضور دادستان کل کشور در محل سالن همایش های ثارالله سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان برگزار شود. قهرمانی از قضات جوانی است که صدور احکام نوین قضایی از سوی وی تاکنون چندین بار رسانه‌ای شده است‌.

  • سایت خبری حقوق بان

شهبازی‌نیا: اعتراضات داوطلبان آزمون وکالت ۹۸ بررسی خواهد شد

سایت خبری حقوق بان | دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۸، ۰۷:۰۹ ب.ظ

سایت خبری حقوق بان- رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با برنامه فرمول یک جزییات طراحی سؤالات و بررسی اعتراضات آزمون وکالت را تشریح کرد.

مرتضی شهبازی‌نیا در واکنش به اعتراضات بعضی داوطلبان به سؤالات آزمون امسال گفت: آزمون وکالت شفاف‌ترین آزمونی است که در کشور برگزار می‌شود. برگزارکننده آزمون نیز سازمان سنجش است.

 

رئیس اسکودا درباره شیوه طراحی سؤالات گفت: برای هر درس ۵ نفر از اساتید طراز اول کشور در آن حوزه که مورد قبول همه حقوقدانان کشور نیز هستند سؤالات را طرح می‌کنند.

اسکودا نیز بعد از برگزاری آزمون از سؤالات مطلع می‌شود و سؤالات با استاندارد بسیار بالایی طرح می‌شود. اشتباهات سؤالات آزمون وکالت نیز نسبت به میانگین سایر آزمون‌ها بسیار کم‌تر است.

او درباره آزمون اخیر گفت: سختی و آسانی سؤالات قطعاً‌ برای همه داوطلبان است و توصیه ما نیز همواره این بوده که آزمون مشتمل بر سؤالات آسان، متوسط و سخت باشد تا تفاوت دانش افراد را بتوان سنجید، هرچند که این امر نهایتاً به نظر طراح بستگی دارد.

شهبازی‌نیا همچنین درباره احتمال وجود اشتباه در سؤالات یا کلید اعلامی گفت:‌ سؤالات حقوقی به‌صورت کلی اختلافی است، معیار ما نظر اساتید صاحب‌نظر و صاحب تألیفات است اما طبیعتاً‌ نظر اساتید مؤسسات مورد نظر ما نیست.

اما درباره سؤالات ۴۸ و ۹۳ و سؤالاتی که مورد اعتراض بیشتری بوده است، نظرات معترضان اعم از داوطلبان و اساتید و… را جمع‌آوری کرده‌ و در اختیار اساتید طراز اول دانشگاه‌های دولتی مستقر در تهران قرار می‌دهیم و نهایتاً اگر ایرادها وارد باشد  تصمیم‌گیری می‌شود که یا گزینه را اصلاح کنیم یا حتی درصورت نیاز، سؤال حذف شود.

او آخرین مهلت اعلام نظرات و اعتراضات را ۲۸ آذر اعلام و اظهار داشت که پس از این زمان، نظرات در اختیار کمیته بررسی قرار می‌گیرد.

  • سایت خبری حقوق بان

کارت آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۹۸ منتشر شد

سایت خبری حقوق بان | دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۸، ۰۶:۵۷ ب.ظ

سایت خبری حقوق بان- کارت ورود به جلسه آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۱۳۹۸ منتشر شد.

ثبت نام کنندگان در این آزمون می توانند با ورود به سامانه سنجش دانشگاه پیام نور کارت آزمون خود را دریافت نمایند.

لازم بذکر است آزمون مشاوران حقوقی رأس ساعت ۹ صبح روز جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ در ۷۹ حوزه امتحانی سراسر کشور برگزار می‌شود.

  • سایت خبری حقوق بان

مالک فراری تالار عروسی سقز بازداشت شد

سایت خبری حقوق بان | يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۸ ب.ظ

سایت خبری حقوق بان- سردار علی آزادی ، از بازداشت مالک تالار عروسی «مانگه‌شو» سقز خبر داد و اظهار داشت: دقایقی پیشبا اشراف اطلاعاتی و هوشیاری ماموران پلیس و هماهنگی با دستگاه قضائی، صاحب تالار عروسی در سقز دستگیر شد.

وی افزود: پس از وقوع حادثه تالار عروسی و جان‌‌باختن تعدای از مهمانان، مالک تالار عروسی متواری و در این مدت تحت تعقیب قضایی بود که امروز بألاخره دستگیر شد و در صورت محرز شدن تخلف، برابر قانون با وی برخورد می‌شود.

فرمانده انتظامی استان کردستان ضمن تأکید بر هوشیاری و مراقبت نیروهای پلیس در صیانت از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حفظ امنیت و آسایش مردم، تصریح کرد: پلیس در برخورد با متخلفان هیچ‌گونه مماشاتی ندارد.

  • سایت خبری حقوق بان