سایت خبری حقوق بان

اخبار حقوقی و رسانه اینترنتی حقوقی حقوق بان

سایت خبری حقوق بان

اخبار حقوقی و رسانه اینترنتی حقوقی حقوق بان

سایت خبری حقوق بان- به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی در دیدار مدیرعامل، اعضای هیات امنا و مدیران ستادی و استانی کمیته امداد امام خمینی (ره)، ضمن قدردانی از تلاش های آنان در جهت خدمتگزاری به محرومان و فقرا، کمیته امداد را مولود انقلاب اسلامی و برخاسته از اندیشه الهی امام راحل (ره) دانست و تصریح کرد: کمیته امداد نهادی ارزشمند و از افتخارات نظام اسلامی است که در کارنامه چهل ساله‌ آن ارائه خدماتی ارزشمند به مردم محروم، مستضعف و کسانی که امید توجه در نظام اسلامی را دارند، به چشم می خورد.

 

رئیسی با بزرگداشت یاد و خاطره مسئولان پیشین کمیته امداد، این افراد را به عنوان چهره‌های تابناکی که همه وجود خود را وقف خدمت به نظام و محرومان کرده بودند توصیف کرد و ادامه داد: مدیرعامل کمیته امداد امام خمینی (ره) از افتخارات قوه قضائیه و فردی با اخلاص و با احساس مسئولیت نسبت به فقرا و مستمندان است و کمیته امداد نیز از پرخیر و برکت‌ترین مجموعه‌های نظام و مورد اعتماد مردم به شمار می آید.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به سرمایه اجتماعی کمیته امداد، افزود: بخشی از این سرمایه را بنیانگذاران و هیات موسس این مجموعه ایجاد کردند که حتی یک ریال و یک صندلی هم برای خودشان نمی‌خواستند و به دنبال نهادی کارآمد برای خدمت رسانی به مردم بودند.

رئیسی، سیاست کمیته امداد در توانمندسازی و خودکفایی مستضعفان را سیاستی درست و موردپسند محرومان دانست و با اشاره به مقوله فقر، اظهار کرد: فقر، محصول بی عدالتی‌ است و اگر عدالت در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، پولی و بانکی و تقسیم ظرفیت‌ها برقرار شود، فقر در کشور کاهش می یابد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به رهنمودهای مکرر امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در این زمینه، توسعه عدالت‌محور را مورد تاکید قرار داد و گفت: اقدامات کمیته امداد و ارگان‌هایی که برای خدمت به آسیب‌دیدگان اجتماعی فعالیت می‌کنند، یک اقدام ترمیمی است اما اصل موضوع، وجود بنیانهای عدالت در کشور است که باید هرکس با ظرفیت‌هایی که به صورت عادلانه در جامعه تقسیم می‌شود، مورد توجه قرار گیرد. البته این مهم به اصلاح ساختار‌های موجود و ریل گذاری مناسب نیز بستگی دارد.

رئیسی، مهمترین شعار نظام اسلامی را اجرای عدالت دانست و خاطرنشان کرد: کمیته امداد نهادی است که چتر آن بر سر هر کسی گسترده است که در ایران اسلامی به نحوی در شرایطی از فقر قرار می‌گیرد. اما مشارکت مردم در خدمتگزاری کمیته امداد به محرومان نیز بسیار اهمیت دارد و بر این اساس، کمیته امداد را می‌توان الگویی بسیار موفق برای مشارکت حقیقی مردم در امدادرسانی دانست.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه مردم نباید صرفا ابزاری برای بهره مندی سیاسیون از آنان در میتینگهای سیاسی باشند، به نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به مردم اشاره کرد و افزود: این بزرگواران، حقیقتا به مردم اعتماد داشتند و دارند و یکی از بارزترین مصادیق این اعتماد نیز همین کمیته امداد است که نقش مردم در آن واقعی و مشارکت آنان حقیقی است.

رئیسی در ادامه با اشاره به ضرورت همکاری‌های کمیته امداد و قوه قضائیه در زمینه کمک‌های حقوقی گفت: مددجویانی در کمیته امداد هستند که ممکن است احساس کنند حقی از آنان ضایع شده و پولی برای اخذ وکیل یا لسانی برای بیان حق خود ندارند. برای این عزیزان باید سازوکاری ایجاد کرد که کاملا بتوانند به حق خود برسند زیرا ما نسبت به همه کسانی که دستشان به جایی نمی‌رسد یا زبان حقوقی برای استیفای حق خود ندارند، مسئولیت داریم و نباید این افراد از حق خود باز بمانند.

رئیس قوه قضائیه ضمن اعلام آمادگی دستگاه قضایی برای رسیدگی و پیگیری دعاوی مددجویان کمیته امداد، از معاونت حقوقی کمیته خواست کار مددجویانی را که پرونده‌های خانوادگی، مالی و از این دست دارند، در دستگاه قضایی دنبال کند تا این افراد به حق قانونی خود برسند.

رئیسی همچنین از پیشنهاد یکی از اعضای هیات امنای کمیته امداد مبنی بر اقداماتی در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، استقبال کرد و گفت: اگر آسیب‌های اجتماعی را علاج نکنیم، به جرم و جنایت تبدیل می‌شود و در پی این اتفاق، یک نفر مجازات و خانواده او دچار مشکل می‌شوند. بر این مبنا شایسته است که نشستی مشترک بین کمیته امداد و معاونت‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و فرهنگی قوه قضائیه برگزار و کارگروهی برای رفع این آسیب‌ها تشکیل شود.

رئیس قوه قضائیه درباره پیشنهاد ایجاد مرکز نیکوکاری در قوه قضائیه نیز که در این نشست مطرح شد، بر لزوم ایجاد ظرفیت و سازوکاری که از موضع قضا و کار حقوقی به مسائل ایتام و فقرا و محرومان رسیدگی کند، تاکید کرد و یادآور شد: معاونت حقوقی کمیته امداد با همکاری مرکز امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده و معاونت‌های پیشگیری از وقوع جرم و فرهنگی نسبت به این موضوع اقدام کنند.

رئیس قوه قضائیه همچنین درباره روند مبارزه با فساد اظهار کرد: متاسفانه فضای فساد به گونه‌ای بود که می‌گفتند همه مسئولان دچار فساد شده‌اند و دشمن هم از این موضوع سوءاستفاده می‌کرد تا مردم را نسبت به مدیران نظام بی اعتماد کند اما خوشبختانه امروز اگرچه آلودگی‌هایی هست اما پایه‌های نظام و اکثر مدیران عالی و مسئولان دلسوز در کشور انسان‌هایی پاک و دارای صیانت نفس هستند. در کنار آن با اقدامات دستگاه قضایی، در حال حاضر فضای کشور به فضای مبارزه با فساد تبدیل شده است و دشمن اگرچه کار خود را می‌کند ولی در حال یاس است و بنا داریم در این زمینه دشمن را کاملا ناامید کنیم.

نظرات  (۱)

  • دوستدار رییسی
  • ابراهیم بت شکن خدا حفظت کنه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">